Membina Paduan Suara Gereja
PADUAN SUARA GEREJA (Bagian I)
Pt. Julianus P Limbeng
(Seksi Musik dan Paduan Suara GBKP Klasis Jakarta-Bandung)
Bena Kata
Adi sinen piga-piga paduan suara si lit ibas gereja GBKP, rata-rata lalit sitahan ndekah. Bagepe arah segi jumlah reh dekahna reh sitikna anggotana. Adi menaken lit anggotana 100 kalak, dungna tading 10 kalak, seh pe bubar. Bagepe paduan suara enda teridah tupung wari-wari penting gerejawi saja, misalna wari natal, paskah, pentahbisen gereja, bagepe entah lit festival paduan suara. Lit kecenderungen sifatna temporer. Engkai maka bage ? Enda tentuna lit piga-piga hal si jadi maslahna.
Masalah e la hanya ibas anggota paduan suara e nari, tapi lit kaitenna ras pemimpin paduan suara e sendiri. Erkiteken paduan suara e menyangkut hubungen manusia ras manusia ibas kelompok rende muji Tuhan. Lit ije faktor-faktor sideban sierbahanca megati paduan suara e la ndekah nggeluh entah pe temporer saja sifatna. Faktor-faktor e emekap, (--amin gia enda sebagai asumsi entahpe hipotesa saja sifatna--) pengangkan kerna uga pentingna rende ibas gereja, kurangna tenaga ahli ibas bidang musik, komitmen gereja entah pe perpulungen si kurang ibas mengembangken paduan suara, pemahamen rende sebagai pujin man Tuhan, faktor budaya Karo pe erperan galang, bagepe ‘kebijaken’ ibas gereja nari kerna musik ras sidebanna.
Mulai ibas edisi enda, ate kami maka lit terus ibahan kami tulisen kerna paduan suara, bagepe musik secara umum. Kira-kira kai perlu sieteh, bagepe man pekenan ibas kita mengembangken paduan suara ibas gerejanta. Emaka tulisen enda sifatna bersambung, janah sijadi pembahasen pe lebih terfokus (idiosinkretis) ras lebih mendalam ibas bidang-bidang sini ibahas.
Dirigen
Paduan suara biasana ipimpin sekalak dirigen entahpe rusur ka ikataken conductor, entahpe choirmaster. Biasana ibas gerejanta sekaligus ka nge ia sebagai pelatih. Adi inehen arah hakikatna, maka sekalak dirigen paduaan suara (koor) arus lit standar kualitas musik ras non musikalna gelah paduan suara e banci mehuli. Kualitas musik sifatna, eme kerna penguasaanna kerna teori-teori musik [Barat] bagepe praktekna. Praktek sini imaksudken ijenda lebih dominan kubas teknik vokal ras penguasaan instrumen musik, misalna piano entahpe organ. Amin gia labo mutlak kel, tapi simejilena min bage, entahpe solfegiona mejile.
Isamping kualitas musik si mejile, kualitas non-musik pe situhuna penting kel ikuasai sekalak pemimpin paduan suara. Jadi dua faktor enda arus saling mendukung gelah paduan suara e banci erdalan.
Kualitas Non Musikal
(1) Lit bakat pemimpinna gelahna anggota paduan suara e tek dingen nggit mbegiken rananna. Emaka sekalak pemimpin paduan suara arus beluh bergaul, la kaku, gelah kalak nggit ibas teruh perintahna;
(2) Motivasi ras komitmen, eme salah sada kata kunci ibas mbentuk ras mengembangken paduan suara. David Hill [adi bahasa Karona, Daud Bukit] ngatakenca “kemampuan sekalak dirigen ibas memotivasi paduan suarana tergantung kubas motivasi pribadina jadi sekalak dirigen. Adi motivasina kin pe untuk gelarna sendiri, e biasana kurang jilena.
(3) Taktik “tact”, eme pang ngataken salah kalak, tapi alu cara si payo gelah sierbahan salah e la megelut. Memang enda agak mberat bas kalak Karo. Adi sikataken salahna ilebe jelma sienterem e banci nembeh atena ngenehen kita, janah wari pepagi lanai ia reh latihen pe. Jadi arus kita bujaksana ibas nehken salah na e.
(4) Mengembangken cara latihen si efektif, efisien, menyenangken bagepe la mesunah merawa. Emaka situhuna sense of hunor sekalak dirigen arus lit, tapi arus beluh nempatkenca ija gelah ula lit kesan latihen e main-main. Tole pe nina David Hill, perlu nge sekali-sekali memang pemimpin paduan suara e naikken intonasi sorana, tapi ula alu emosi si berlebihen.
(5) Sekalak dirigen arrs min beluh mbina hubungen mehuli ras kerina anggota paduan suara siibinana. Banci pe luangken waktu ngerana-ngerena ras sekalak-sekalak ibas waktu tertentu. Perlu sungkuni pendapatna kerna paduan suara e sendiri, misalna uga perasaanna, alu bage maka setiap individu merasa lit gunana ia ikut ibas paduan suara e. Contoh si kitik umpamana pujikenlah ia ibas rende mejile, entahpe ucapken ulang tahun man bana, adi kin ia paksana berulang tahun. Lit teori ngatakenca, nina si menjadi daya tarik paduan suara e eme kepribadian dirigen si simpatik.
(6) Perlu kel menjaga wibawa entah pe dolat daging. Sekalak dirigen sierdolat eme adi ia rusaha la ndarami keuntungen guna ngangkatken dirina pribadi, tapi nggit rutang pusuh guna pehuliken paduan suara e secara utuh.
(7) Arus lit optimisme janah la erlatih-latih bagi kai nina Jean Ashworth Bartle : “Segala sesuatunya berasal dari hati, pikiran dan jiwa seorang guru. Harus ada ras keranjingan dan hasrat untuk seni yang mengarah ke rasa fanatik. Haruslah juga terdapat optimisme yang tidak kenal lelah. Harus memiliki karisma yang dengan tulus sungguh menginspirasi orang lain”. Beluh gia kita teori musik, praktek musik, cukup berbakat, bagepe penguasaan teknik rende, adi motivasinta la mejile, maka ugape paduan suara e rontang.
Kualitas Musikal
Adi ngelatih paduan suara, arusna min lebe kita enggo ngkuasai lagu sini iajarken, ula ilebe-lebe anggota e ka kita erlajar. Emaka alu bage tanda-tanda si lit ibas partitur e arus jelas lebe, gelah ula erpengakap-pengakap.
(1) Tandai bagian-bagian sini iakap susah ngendekenca, janah pastiken kita sebagai pelatih enggo beluh ngendekenca alu ‘pas’. Adi lagu e enggo kuasai, maka ibas ngelatih pe la rusur ke lalap ngenehen ku partiturna.
(2) Pelajari lebe kerina lagu e, janah ija kin arus tarik napas, frasering, bagepe artikulasina rikutken bahasa sini ipake lagu e.
(3) Tandai betul-betul dinamikna, amin gia ibas partitur e enggo itulisken, gelah tuhu-tuhu lagu e banci iendeken sue ras sura-sura sierbahanca.
(4) Intepretasiken lagu e sue ras gaya masing-masing, contohna: tempo (pedas entah lambat), dinamik (megang entah la megang), penekanen kata-kata, ras sidebanna.
(5) Arus meteh kualitas paduan suara e sendiri, gelah hasil sini iarapken banci tersehi, janah penampilen si kuga iarapken arah paduan suara e nari.
(6) Memilih tempo si pas. Enda perlu, gelah ibas rende teridah maka la ipaksaken.
(7) Kemampuan mbedaken not seper waluh, seper empat, ras seterusna.
(8) Pembegi arus mejile [mehuli]. Banci minter sibedaken sora salah ras benar. Enggo payo endekenna sue ras notna entah lang.
(9) Kemampuan sight singing, artina banci ngendeken lagu e mulai ibas si mesunahna nari seh si ku paling susah.
(10) Memahami ras mengerti proses harmoni, kadensa (nada siperpudi ibas garis melodi) bagepe alur melodi secara teoritis.
(11) Kemampuan menilai, enggo me payo lagu e iendeken entah langa. Emaka simejilena min sekalak pelatih paduan suara bagepe sekaligus pemimpinna ngkuasa salah sada lah gia min alak musik melodis (ula ritmis).
Enda me lebe si banci ipeseh guna hal-hal siperlu lit ibas sekalak pemimpin paduan suara. Ibas edisi berikutna isambung kami ka topik siterkait denga eme “Kemampuan Praktek Vokal”. Bujur. Karawaci, 28 Juni 2006.
Pt. Julianus P Limbeng
(Seksi Musik dan Paduan Suara GBKP Klasis Jakarta-Bandung)
Bena Kata
Adi sinen piga-piga paduan suara si lit ibas gereja GBKP, rata-rata lalit sitahan ndekah. Bagepe arah segi jumlah reh dekahna reh sitikna anggotana. Adi menaken lit anggotana 100 kalak, dungna tading 10 kalak, seh pe bubar. Bagepe paduan suara enda teridah tupung wari-wari penting gerejawi saja, misalna wari natal, paskah, pentahbisen gereja, bagepe entah lit festival paduan suara. Lit kecenderungen sifatna temporer. Engkai maka bage ? Enda tentuna lit piga-piga hal si jadi maslahna.
Masalah e la hanya ibas anggota paduan suara e nari, tapi lit kaitenna ras pemimpin paduan suara e sendiri. Erkiteken paduan suara e menyangkut hubungen manusia ras manusia ibas kelompok rende muji Tuhan. Lit ije faktor-faktor sideban sierbahanca megati paduan suara e la ndekah nggeluh entah pe temporer saja sifatna. Faktor-faktor e emekap, (--amin gia enda sebagai asumsi entahpe hipotesa saja sifatna--) pengangkan kerna uga pentingna rende ibas gereja, kurangna tenaga ahli ibas bidang musik, komitmen gereja entah pe perpulungen si kurang ibas mengembangken paduan suara, pemahamen rende sebagai pujin man Tuhan, faktor budaya Karo pe erperan galang, bagepe ‘kebijaken’ ibas gereja nari kerna musik ras sidebanna.
Mulai ibas edisi enda, ate kami maka lit terus ibahan kami tulisen kerna paduan suara, bagepe musik secara umum. Kira-kira kai perlu sieteh, bagepe man pekenan ibas kita mengembangken paduan suara ibas gerejanta. Emaka tulisen enda sifatna bersambung, janah sijadi pembahasen pe lebih terfokus (idiosinkretis) ras lebih mendalam ibas bidang-bidang sini ibahas.
Dirigen
Paduan suara biasana ipimpin sekalak dirigen entahpe rusur ka ikataken conductor, entahpe choirmaster. Biasana ibas gerejanta sekaligus ka nge ia sebagai pelatih. Adi inehen arah hakikatna, maka sekalak dirigen paduaan suara (koor) arus lit standar kualitas musik ras non musikalna gelah paduan suara e banci mehuli. Kualitas musik sifatna, eme kerna penguasaanna kerna teori-teori musik [Barat] bagepe praktekna. Praktek sini imaksudken ijenda lebih dominan kubas teknik vokal ras penguasaan instrumen musik, misalna piano entahpe organ. Amin gia labo mutlak kel, tapi simejilena min bage, entahpe solfegiona mejile.
Isamping kualitas musik si mejile, kualitas non-musik pe situhuna penting kel ikuasai sekalak pemimpin paduan suara. Jadi dua faktor enda arus saling mendukung gelah paduan suara e banci erdalan.
Kualitas Non Musikal
(1) Lit bakat pemimpinna gelahna anggota paduan suara e tek dingen nggit mbegiken rananna. Emaka sekalak pemimpin paduan suara arus beluh bergaul, la kaku, gelah kalak nggit ibas teruh perintahna;
(2) Motivasi ras komitmen, eme salah sada kata kunci ibas mbentuk ras mengembangken paduan suara. David Hill [adi bahasa Karona, Daud Bukit] ngatakenca “kemampuan sekalak dirigen ibas memotivasi paduan suarana tergantung kubas motivasi pribadina jadi sekalak dirigen. Adi motivasina kin pe untuk gelarna sendiri, e biasana kurang jilena.
(3) Taktik “tact”, eme pang ngataken salah kalak, tapi alu cara si payo gelah sierbahan salah e la megelut. Memang enda agak mberat bas kalak Karo. Adi sikataken salahna ilebe jelma sienterem e banci nembeh atena ngenehen kita, janah wari pepagi lanai ia reh latihen pe. Jadi arus kita bujaksana ibas nehken salah na e.
(4) Mengembangken cara latihen si efektif, efisien, menyenangken bagepe la mesunah merawa. Emaka situhuna sense of hunor sekalak dirigen arus lit, tapi arus beluh nempatkenca ija gelah ula lit kesan latihen e main-main. Tole pe nina David Hill, perlu nge sekali-sekali memang pemimpin paduan suara e naikken intonasi sorana, tapi ula alu emosi si berlebihen.
(5) Sekalak dirigen arrs min beluh mbina hubungen mehuli ras kerina anggota paduan suara siibinana. Banci pe luangken waktu ngerana-ngerena ras sekalak-sekalak ibas waktu tertentu. Perlu sungkuni pendapatna kerna paduan suara e sendiri, misalna uga perasaanna, alu bage maka setiap individu merasa lit gunana ia ikut ibas paduan suara e. Contoh si kitik umpamana pujikenlah ia ibas rende mejile, entahpe ucapken ulang tahun man bana, adi kin ia paksana berulang tahun. Lit teori ngatakenca, nina si menjadi daya tarik paduan suara e eme kepribadian dirigen si simpatik.
(6) Perlu kel menjaga wibawa entah pe dolat daging. Sekalak dirigen sierdolat eme adi ia rusaha la ndarami keuntungen guna ngangkatken dirina pribadi, tapi nggit rutang pusuh guna pehuliken paduan suara e secara utuh.
(7) Arus lit optimisme janah la erlatih-latih bagi kai nina Jean Ashworth Bartle : “Segala sesuatunya berasal dari hati, pikiran dan jiwa seorang guru. Harus ada ras keranjingan dan hasrat untuk seni yang mengarah ke rasa fanatik. Haruslah juga terdapat optimisme yang tidak kenal lelah. Harus memiliki karisma yang dengan tulus sungguh menginspirasi orang lain”. Beluh gia kita teori musik, praktek musik, cukup berbakat, bagepe penguasaan teknik rende, adi motivasinta la mejile, maka ugape paduan suara e rontang.
Kualitas Musikal
Adi ngelatih paduan suara, arusna min lebe kita enggo ngkuasai lagu sini iajarken, ula ilebe-lebe anggota e ka kita erlajar. Emaka alu bage tanda-tanda si lit ibas partitur e arus jelas lebe, gelah ula erpengakap-pengakap.
(1) Tandai bagian-bagian sini iakap susah ngendekenca, janah pastiken kita sebagai pelatih enggo beluh ngendekenca alu ‘pas’. Adi lagu e enggo kuasai, maka ibas ngelatih pe la rusur ke lalap ngenehen ku partiturna.
(2) Pelajari lebe kerina lagu e, janah ija kin arus tarik napas, frasering, bagepe artikulasina rikutken bahasa sini ipake lagu e.
(3) Tandai betul-betul dinamikna, amin gia ibas partitur e enggo itulisken, gelah tuhu-tuhu lagu e banci iendeken sue ras sura-sura sierbahanca.
(4) Intepretasiken lagu e sue ras gaya masing-masing, contohna: tempo (pedas entah lambat), dinamik (megang entah la megang), penekanen kata-kata, ras sidebanna.
(5) Arus meteh kualitas paduan suara e sendiri, gelah hasil sini iarapken banci tersehi, janah penampilen si kuga iarapken arah paduan suara e nari.
(6) Memilih tempo si pas. Enda perlu, gelah ibas rende teridah maka la ipaksaken.
(7) Kemampuan mbedaken not seper waluh, seper empat, ras seterusna.
(8) Pembegi arus mejile [mehuli]. Banci minter sibedaken sora salah ras benar. Enggo payo endekenna sue ras notna entah lang.
(9) Kemampuan sight singing, artina banci ngendeken lagu e mulai ibas si mesunahna nari seh si ku paling susah.
(10) Memahami ras mengerti proses harmoni, kadensa (nada siperpudi ibas garis melodi) bagepe alur melodi secara teoritis.
(11) Kemampuan menilai, enggo me payo lagu e iendeken entah langa. Emaka simejilena min sekalak pelatih paduan suara bagepe sekaligus pemimpinna ngkuasa salah sada lah gia min alak musik melodis (ula ritmis).
Enda me lebe si banci ipeseh guna hal-hal siperlu lit ibas sekalak pemimpin paduan suara. Ibas edisi berikutna isambung kami ka topik siterkait denga eme “Kemampuan Praktek Vokal”. Bujur. Karawaci, 28 Juni 2006.
Comments